آموزش

درباره تراشه ی M1 [پردازنده اپل] بیشتر بدانید

در این مقاله از سایت اپل گلشن همه ی چیزهایی را که باید در مورد تراشه M1 بدانید و تفاوت آن با تراشه ‌های اینتل که قبل از آن ارائه شده بودند را مورد بررسی قرار می دهیم.

اپل در نوامبر 2020 اولین مک ها را با تراشه M1 مبتنی بر Arm به بازار عرضه کرد و همراه با آن مدل های جدید مک بوک پرو، مک بوک ایر و مک مینی 13 اینچی 2020 را تولید کرد. در اوایل سال 2021، اپل M1 iMac و M1 iPad Pro را به محصولات خود اضافه کرد. تراشه M1 به دلیل عملکرد و کارایی باور نکردنی خود نظرات تحسین برانگیزی دریافت کرده است و این تراشه اوج بیش از یک دهه تلاش اپل، بر روی تراشه های ایجاد شده برای iPhone و iPad است.

اپل واچ، مک بوک پرو، آیپد، آی مک، ایرپاد، مک بوک ایر

در ادامه خواهید خواند…

سایت اپل گلشن با فراهم کردن امکان خرید، بررسی و مقایسه اینترنتی، قابلیت ها را گسترش داده و دسترسی را برای تمامی طرفداران اپل در سراسر ایران ممکن ساخته است. جهت اطلاعات بیشتر و تماس با کارشناسان خبره این مجموعه می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

تراشه ی M1

تراشه ی M1 اپل

M1 اولین سیستم طراحی شده توسط اپل بر روی تراشه (SoC) است که برای استفاده در مک توسعه یافته است. این تراشه نشانه ی گذر اپل از تراشه های اینتل است که شرکت کوپرتینویی از سال 2006 در مک از آن ها استفاده می کند. تراشه ی M1 به عنوان یک "سیستم روی تراشه" چندین مؤلفه مختلف از جمله CPU ،GPU، معماری حافظه یکپارچه (RAM)، موتور عصبی، Secure Enclave، کنترلر SSD، پردازنده سیگنال تصویر، موتورهای کد/رمزگشایی، کنترلر Thunderbolt با پشتیبانی از USB 4 و موارد دیگر که همگی نیازهای مختلف مک هستند را تامین می‌ کند.

راهنمای خرید آی مک (iMac) کامپیوترهای اپل

پیش از این، مک‌ها از تراشه‌ های متعددی برای CPU ،I/O و امنیت استفاده می‌ کردند، اما تلاش اپل برای یکپارچه‌ سازی این تراشه‌ ها دلیلی است که می توان گفت M1 بسیار سریع ‌تر و کارآمد تر از تراشه‌ های قبلی اینتل است. معماری حافظه یکپارچه ای که اپل در M1 گنجانده است نیز یک عامل مهم است، زیرا تمام فناوری های موجود در M1 قادر به دسترسی به داده های یکسان بدون نیاز به جا به جایی بین چندین مجموعه حافظه هستند.

انتقال "موزیک" و "ویدئو" از کامپیوتر به آیفون [معرفی بهترین راه ها برای کاربران ایرانی]

معماری حافظه ی تراشه ی M1

معماری حافظه یکپارچه که در تراشه M1 تعبیه شده است، به CPU ،GPU و سایر اجزای پردازنده این امکان را می دهد که نیازی به کپی کردن داده ها بین یکدیگر نداشته باشند و می توانند به همان مخزن داده دسترسی داشته باشند. این امر باعث بهبود سرعت و کارایی قابل توجهی برای M1 می شود. این معماری حافظه به این معنی است که RAM قابل ارتقا توسط کاربر نیست، که این مورد خیلی تعجب آور نیست زیرا تعداد کمی از Mac ها دارای RAM قابل دسترس برای کاربر هستند. حداکثر رم M1 Mac 16 گیگابایت است، اما حتی 8 گیگابایت پایه برای کارهای روزمره کافی است.

آیمک 24 اینچ 2021 اپل با تراشه M1 | آیمک 21.5 اینچ 2020 اپل | آیمک 27 اینچ 2020 اپل | آیمک 27 اینچ 2019 اپل | آیمک 21.5 اینچ 2019 اپل

معماری حافظه ی تراشه ی M1

ترانزیستور های تراشه ی M1

16 میلیارد ترانزیستور روی M1 وجود دارد، که بیشترین تعداد ترانزیستورهایی است که اپل تا به حال در تراشه ای برای سریع ترین هسته پردازنده موجود در سیلیکون کم مصرف و عملکرد بی نظیر CPU در هر وات قرار داده است. طراحی تراشه M1 اپل به آن اجازه می‌دهد مک‌ های سریع‌ تر و کارآمد تر از آنچه که با تراشه ‌های طراحی ‌شده اینتل امکان‌ پذیر بود، ایجاد کند.

نکات و ترفند های سیستم عامل مک (mac) + [راه های تسلط حرفه ای بر MacOS]

تفاوت تراشه ی M1 و اینتل

برخلاف تراشه ‌های اینتل که بر اساس معماری x86 ساخته شده‌اند، Apple Silicon M1 از معماری مبتنی بر Arm، که بسیار شبیه تراشه‌ های سری A که اپل سال ‌هاست برای آیفون ‌ها و آی‌پد ها طراحی کرده استفاده می‌کند. تراشه M1 قوی ‌ترین تراشه ‌ای است که اپل تا به امروز ساخته است و مشابه تراشه A14 در جدیدترین مدل‌ های آیفون و آی‌پد ایر به کار رفته است که بر اساس فرآیند 5 نانومتری توسط شرکت تولید نیمه ‌رسانا تایوان (TSMC) ساخته شده است. TSMC تمام تراشه های اپل را می سازد و سال هاست این کار را انجام داده است.

راهنمای خرید آیپد (iPad) تبلت های اپل

تفاوت تراشه ی M1 و اینتل

مک ها با تراشه ی M1

اپل، مک بوک ایر 2020، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی را با تراشه های M1 عرضه کرده است و جایگزین دستگاه های ارزان قیمت این مجموعه شده است. اپل همچنین نسخه‌های M1 آی‌مک و آی‌پد پرو را تولید و به بازار عرضه کرده است.

نحوه کار و تنظیمات ایرپاد AirPods + [آموزش تصویری راه اندازی | دسترسی ها]

پردازنده ی گرافیکی تراشه ی M1

تراشه سیلیکون اپل دارای پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای است، اما نسخه ‌ای نیز وجود دارد که در مدل ‌های سطح پایه مک‌ بوک ایر استفاده می ‌شود که یکی از هسته ‌های آن برای پردازنده گرافیکی 7 هسته ‌ای غیرفعال است. پردازنده‌ های گرافیکی در مدل‌ های مک مینی، مک ‌بوک پرو و ​​مدل‌های بالاتر M1 مک‌بوک ایر، همگی پردازنده‌ های گرافیکی 8 هسته‌ای هستند که می‌ توانند نزدیک به 25000 رشته را با توان خروجی 2.6 ترافلاپس به طور همزمان اجرا کنند.

طبق گفته اپل، M1 دارای سریع ترین گرافیک یکپارچه در یک کامپیوتر شخصی است. تست‌ های عملکرد گرافیکی نشان داده‌ اند که تراشه M1 عملکردی فراتر از GeForce GTX 1050 Ti و Radeon RX 560 ارائه می‌کند. همچنین امتیاز OpenCL 19305 را کسب کرده است.

راهنمای کامل عکاسی با آیفون + 0 تا 100 ترفندهای حرفه ای

پردازنده ی گرافیکی تراشه ی M1

موتور عصبی تراشه ی M1

تراشه M1 دارای یک موتور عصبی داخلی است، قطعه ای که اپل برای اولین بار چند سال پیش شروع به اضافه کردن آن به تراشه های سری A خود کرد. Neural Engine برای تسریع وظایف یادگیری دستگاه در سراسر Mac برای مواردی مانند تجزیه و تحلیل ویدیو، تشخیص صدا، پردازش تصویر و موارد دیگر طراحی شده است. موتور عصبی 16 هسته ای قادر به انجام 11 تریلیون عملیات در ثانیه برای عملکرد یادگیری ماشینی تا 15 برابر سریع تر در مقایسه با نسل قبلی مدل هایی است که به M1 منتقل شده اند.

اپل آیدی + ساخت و خرید اپل آیدی

سرعت تراشه ی M1

تراشه M1 در مقایسه با تراشه ‌های اینتل که در دستگاه‌ های نسل قبلی استفاده می‌ شد، تا 3.5 برابر عملکرد CPU سریع‌ تر، تا 6 برابر عملکرد GPU سریع‌ تر و تا 15 برابر قابلیت‌ های یادگیری ماشینی سریع ‌تر ارائه می‌ دهد. در مقایسه با جدیدترین تراشه‌ های رایانه های شخصی، M1 عملکرد CPU را 2 برابر سریع‌ تر ارائه می‌کند و این کار را تنها با استفاده از 25 درصد انرژی انجام می ‌دهد.

 بند اپل واچ |  قاب و کاور |  کیف و کوله | کابل و آداپتور | داک و استند | اسپیکر و ساندبار | هدفون و هندزفری | محافظ صفحه نمایش | پاور بانک | هارد و فلش مموری | دوربین و عکاسی |  هوشمند سازی منزل | بازی و سرگرمی | سلامت و ورزش | موس و کیبورد | برند ها و محصولات دیگر

سرعت تراشه ی M1

عمر باتری با تراشه ی M1

حتی با بهبود سرعت باور نکردنی که تراشه M1 به ارمغان می آورد، نسبت به سایر تراشه های مک که اپل تا به امروز عرضه کرده است، نسبت به باتری کارآمد تر است. عمر باتری در M1 Mac تا 2 برابر بیشتر از Mac های نسل قبلی دوام می آورد. مکی که با طولانی ترین عمر باتری وجود دارد، مک بوک پرو 13 اینچی است که تا 20 ساعت دوام می آورد که این دو برابر عمر باتری مدل قبلی است.

مقایسه و تفاوت اپل واچ 41 و 45 میلی متری سری 7

ویژگی های امنیتی تراشه ی M1

مک های اینتل دارای یک تراشه داخلی T2 بودند که امنیت و سایر ویژگی ها را در مک ها مدیریت می کرد، اما با تراشه های M1، این عملکرد دقیقاً در آن تعبیه شده است و تراشه ثانویه مورد نیاز نیست. M1 دارای یک Secure Enclave داخلی است که Touch ID را مدیریت می کند و یک کنترلر ذخیره سازی با سخت افزار رمزگذاری AES برای عملکرد SSD که سریع تر و ایمن تر است.

راهنمای خرید آیپد (iPad) تبلت های اپل

نتیجه گیری

اپل در سال 2020 اولین مک های خود را با تراشه M1 مبتنی بر Arm تولید و به بازار عرضه کرد. تراشه M1 به دلیل عملکرد و کارایی باورنکردنی خود نظرات تحسین برانگیزی دریافت کرده است و این تراشه اوج بیش از یک دهه تلاش اپل بر روی تراشه های ایجاد شده برای iPhone و iPad است. در این مقاله از سایت اپل گلشن به ویژگی ها و کارایی های تراشه ی M1 پرداختیم.

سایت اپل گلشن با فراهم کردن امکان خرید، بررسی و مقایسه اینترنتی، قابلیت ها را گسترش داده و دسترسی را برای تمامی طرفداران اپل در سراسر ایران ممکن ساخته است. جهت اطلاعات بیشتر و تماس با کارشناسان خبره این مجموعه می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *