اخبار

تفاوت های آیفون 15 با مدل های قبلی

آیفون 15

آیفون‌های سری 15، پرچمداران جدید اپل، در تاریخ 21 شهریور ماه 1402 با چهار مدل آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس معرفی شدند. این گوشی‌ها در زمینه‌های مختلف، از جمله طراحی، نمایشگر، دوربین، پردازنده، سیستم عامل و باتری، بهبود یافته‌اند و ارزش خرید بالایی دارند.
با این حال، طبق اطلاعات فعلی، آیفون‌های سری 15 در ایران رجیستر نمی‌شوند. این موضوع می‌تواند برای کاربران ایرانی که قصد خرید این گوشی‌ها را دارند، چالش‌برانگیز باشد.

تفاوت های آیفون 15 با مدل های قبلی
تفاوت های آیفون 15 با مدل های قبلی

طراحی گوشی آیفون سری 15

آیفون 15 پرو مکس ظاهری شبیه به نسل قبلی خود دارد، اما در واقع از هر نظر بهبود یافته است. یکی از تغییرات مهم، استفاده از متریال تیتانیوم برای فریم گوشی است. این تغییر دو مزیت دارد: اول، تیتانیوم استحکام و کیفیت بیشتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد و دوم، باعث کاهش وزن گوشی شده است. در نتیجه، آیفون 15 پرو مکس سبک‌ترین پرچمدار در نسل خود است.
با وجود اینکه فریم کناری و لبه‌های قاب پشتی آیفون 15 پرو مکس همچنان تخت هستند، اما خمیدگی بسیار کمی در کناره‌ها دیده می‌شود که باعث راحتی بیشتر در دست گرفتن گوشی شده است. این تفاوت را به محض در دست گرفتن گوشی احساس خواهید کرد.
وزن این گوشی 221 گرم است که 19 گرم سبک‌تر از نسل قبلی است. این گوشی همچنین 8.3 میلی‌متر ضخامت دارد و ضخامت کمتر شده است. این کاهش ابعاد به دلیل حاشیه‌های کمتر صفحه نمایش می باشد.
دکمه پاور در سمت راست گوشی و دکمه‌های ولوم، Action Button و خشاب سیم کارت در سمت چپ قرار دارند.

طراحی گوشی آیفون سری 15
طراحی گوشی آیفون سری 15

در پایین گوشی، میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی قرار دارند. قاب پشتی از جنس شیشه است و پوشش مات دارد. در بالا سمت چپ قاب پشتی، فریم مربعی دوربین‌ها قرار گرفته است. جالب است که این گوشی هم فریم کناری و هم قاب پشتی مات دارد که باعث شده تا در دست گرفتن آن بسیار لذت‌بخش باشد.
لنز دوربین‌های آیفون 15 پرو مکس بیرون زده است و همین امر موجب می‌شود که اگر گوشی را بدون قاب روی میز یا سطح صاف قرار دهید، کمی تکان بخورد. قاب پشتی از گوریلا گلس پوشانده شده است، اما نمی‌دانیم این پوشش از کدام نسل است. حدس می‌زنیم که از مدل‌های جدید این شرکت باشد.
در بخش روبرویی، همچنان شاهد پنلی 6.7 اینچی هستیم که با کاهش حاشیه‌ها، حدود 90 درصد از فضای مقابل را در اختیار گرفته است. این عدد حدود 1.5 درصد بیشتر از نسل قبل است. اپل موفق شده با استفاده از پنلی تخت، این نسبت را به 90 درصد برساند که بسیار جذاب است. در بالای صفحه نمایش، داینامیک آیلند دیده می‌شود و در کل نمای روبرویی دقیقا مانند نسل قبل است.
حاشیه‌های کم اطراف نمایشگر، حس تماشای محتوا را بسیار بهبود بخشیده است و پنل این گوشی چشم‌نواز است. آیفون 15 پرو مکس از گواهی IP68 برخوردار است و می‌تواند به مدت 30 دقیقه در عمق 6 متری آب دوام بیاورد. این پرچمدار در چهار رنگ تیتانیوم سفید، تیتانیوم مشکی، تیتانیوم آبی و تیتانیوم طبیعی در دسترس است و می‌توانید بنا بر سلیقه خود یکی را انتخاب کنید.
در بررسی آیفون 15 پرو مکس، باید گفت که برخلاف تصور اکثر کاربران، این گوشی در زمینه طراحی نسبت به نسل قبل تغییرات خوبی داشته است. این گوشی سبک‌تر و خوش‌دست‌تر شده است و حالا فریم تیتانیومی و مات دارد. همچنین اپل حاشیه‌های اطراف نمایشگر را کاهش داده و کمی این گوشی را کوچک‌تر کرده است. با توجه به اینکه این گوشی در حال حاضر هم کامل است، چه انتظار دیگری می‌توان از یک پرچمدار داشت؟

بررسی صفحه نمایش آیفون سری 15

بررسی صفحه نمایش آیفون سری 15
بررسی صفحه نمایش آیفون سری 15

آیفون 15 پرو مکس از صفحه نمایشی 6.7 اینچی با رزولوشن 2796 در 1290 پیکسل از نوع LTPO Super Retina XDR OLED بهره می‌برد. این پنل تراکم پیکسلی 460 را ارائه می‌دهد و نسبت تصویر 19.5 به 9 دارد. همچنین از نرخ نوسازی متغیر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. این صفحه نمایش از فناوری HDR10 و دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند و با پوشش سرامیک شیلد محافظت می‌شود.
تمامی این مشخصات بدون تغییر نسبت به آیفون 14 پرو مکس باقی مانده‌اند. اپل مانند سایر برندها امکان تنظیم رنگ‌های نمایشگر را به کاربران نمی‌دهد. با این حال، نیازی به این کار نیست، زیرا دقت رنگ پنل این گوشی بی‌نظیر است و هیچ گوشی دیگری در این زمینه با آن قابل مقایسه نیست.
آیفون‌های سری 15 همه از داینامیک آیلند بهره می‌برند. نسخه‌های پرو حاشیه‌های کمتری نسبت به قبل دارند و نسبت نمایشگر به بدنه در آن‌ها به 90 درصد رسیده است. در آیفون 15 و 15 پلاس نیز حاشیه‌ها کمی کاهش یافته است، اما این تغییر چشمگیر نیست.
آیفون‌های 14 و 14 پلاس روشنایی 800 نیتی داشتند. آیفون‌های 15 و 15 پلاس روشنایی 1000 نیتی دارند و در حالت حداکثری به 2000 نیت می‌رسند. روشنایی آیفون‌های 15 پرو و 15 پرو مکس نیز تغییری نکرده و همچنان 1000 نیتی در حالت معمول و 2000 نیت در حالت حداکثری است.

نمایشگر آیفون 15 پرو مکس کیفیتی بی‌نقص دارد و تجربه‌ای فوق‌العاده را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. فرقی نمی‌کند که کاربر قصد بازی کردن، تماشای فیلم یا گشتن در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشد، در هر صورت از نگاه کردن به این پنل لذت خواهد برد.
نرخ نوسازی 120 هرتزی این صفحه‌نمایش، تجربه‌ای روان و بی‌نظیر را برای کاربر رقم می‌زند. این نرخ نوسازی تطبیقی است و می‌تواند بین 1 تا 120 هرتز جابجا شود تا مصرف باتری بهینه شود. همچنین، Taptic Engine این پنل، بازخورد لمسی فوق‌العاده‌ای را به کاربر ارائه می‌دهد.
میزان روشنایی این نمایشگر نیز بسیار بالا است. در حالت دستی، روشنایی صفحه‌نمایش تا 850 نیت قابل افزایش است. در صورت استفاده از روشنایی خودکار و قرار گرفتن در معرض نور شدید، روشنایی صفحه‌نمایش تا 1800 نیت افزایش می‌یابد. این میزان روشنایی، از بسیاری از پرچمداران موجود در بازار بیشتر است.
با این پرچمدار، حتی در روشن‌ترین شرایط محیطی نیز می‌توانید محتوای صفحه‌نمایش را به‌راحتی مشاهده کنید. در بررسی آیفون 15 پرو مکس، باید گفت که پنل این گوشی یکی از بهترین‌های موجود در بازار است و در زمینه دقت رنگ و میزان روشنایی، رقبای خود را پشت سر می‌گذارد.

مشخصات باتری آیفون سری 15

مشخصات باتری آیفون سری 15
مشخصات باتری آیفون سری 15

بخش باتری یکی از نقاط ضعف آیفون‌ها در سال‌های گذشته بود، اما در سری‌های اخیر این مشکل تا حد زیادی حل شده است. آیفون 15 پرو مکس نیز از این قاعده مستثنی نیست و دوام بالایی دارد.
اپل در این گوشی از یک باتری 4441 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده که در مقایسه با نسل قبلی افزایشی 2 تا 3 درصدی دارد. در تست‌های آزمایشگاهی، این پرچمدار عملکرد بسیار خوبی داشته است.
در تست مکالمه، آیفون 15 پرو مکس توانسته است با شارژ کامل حدود 25 ساعت دوام بیاورد. در زمینه پخش ویدئو نیز این عدد حدود 24 ساعت است.
در استفاده ترکیبی، اگر کاربری با استفاده معمول باشید، آیفون 15 پرو مکس برای شما 2 روز کامل دوام می‌آورد. اگر استفاده سنگین‌تری داشته باشید این شارژدهی به 1.5 روز می‌رسد.
پورت شارژ این گوشی از نوع تایپ C است که مزیت‌های زیادی نسبت به لایتنینگ دارد. با این حال، اپل سرعت شارژ این گوشی را افزایش نداده است.
با یک آداپتور 20 واتی، آیفون 15 پرو مکس را می‌توانید در 15 دقیقه از 0 تا 23 درصد، در 30 دقیقه تا 46 درصد و در 1 ساعت و 50 دقیقه به طور کامل شارژ کنید.
این مدت شارژ برای یک گوشی با قیمت 1200 دلار اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد و حتی از میان‌رده‌های اندرویدی نیز ضعیف‌تر است.
به نظر می‌رسد وقت آن رسیده باشد که اپل مانند بحث شارژدهی، سرعت شارژ را نیز بهبود ببخشد و حداقل از شارژ سریع 40 واتی برای پرچمداران گران قیمت خود استفاده کند.

دوربین آیفون سری 15، ابر دوربین دنیای موبایل

دوربین آیفون سری 15، ابر دوربین دنیای موبایل
دوربین آیفون سری 15، ابر دوربین دنیای موبایل

دوربین اصلی

اپل در آیفون 15 پرو مکس از سنسوری با رزولوشن 48 مگاپیکسل، اندازه 1/1.28 اینچ و اندازه پیکسل 1.22 میکرونی استفاده کرده است. این سنسور در پس لنزی 24 میلی‌متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند. تصاویر این گوشی به صورت پیش فرض با رزولوشن 24 مگاپیکسل ثبت می‌شوند.
عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی آیفون 15 پرو مکس دارای جزئیات بسیار زیاد و دقت رنگ عالی هستند. حتی در سوژه‌هایی مانند چمن، بوته‌ها و شاخ و برگ درختان نیز جزئیات به خوبی قابل مشاهده هستند. تصاویر فاقد نویز بوده و وایت بالانس آنها بسیار دقیق است.
اپل به کاربران آیفون 15 پرو مکس امکان می‌دهد تا فاصله کانونی دوربین اصلی را بین سه حالت 24، 28 و 35 میلی‌متر انتخاب کنند. این حالت‌ها صرفا برش‌هایی از تصویر اصلی هستند که زاویه دید متفاوتی را ارائه می‌دهند. کاربران می‌توانند این فاصله کانونی را به صورت پیش فرض نیز تنظیم کنند. عکس‌هایX1 با فاصله کانونی 24 میلی‌متر، عکس‌های 1.2x با فاصله کانونی 28 میلی‌متر و عکس‌های 1.5x با فاصله کانونی 35 میلی‌متر ثبت می‌شوند.
آیفون 15 پرو مکس در شب نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد و رقبا را به چالش می‌کشد. عکس‌های شب این گوشی فاقد نویز هستند و دقت رنگ آنها بسیار بالا است.
قابلیت نایت مود آیفون 15 پرو مکس به گونه‌ای طبیعی جزئیات را در سایه‌ها افزایش می‌دهد و رنج دینامیکی را بهبود می‌بخشد. در تصاویر شب، منابع نوری نیز به خوبی ثبت می‌شوند و جذب نور دقیق است. شارپنس و کنتراست نیز مناسب هستند و عملکرد این گوشی در شب بسیار رضایت‌بخش است.
آیفون 15 پرو مکس در سایت Dxomark موفق شده نمره کلی 154 را به دست بیاورد و در رتبه دوم بهترین دوربین گوشی جهان قرار بگیرد. این گوشی در زمینه ضبط ویدئو و مات کردن پس‌زمینه بهترین گوشی جهان به حساب می‌آید. برای مقایسه بهتر بد نیست اشاره کنیم که نمره کلی دوربین گلکسی S23 اولترا و شیائومی 13 اولترا برابر با 140 است و گوگل پیکسل 8 پرو نیز موفق شده نمره 153 را به دست بیاورد.
این موارد نشان می‌دهند که کیفیت دوربین آیفون 15 پرو مکس بسیار عالی است و قطعا نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند.


دوربین سلفی

دوربین سلفی آیفون 15 پرو مکس از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 بهره می‌برد. این سنسور در پس لنزی 23 میلی‌متری قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند.
به صورت پیش فرض، زمانی که گوشی را عمودی در دست می‌گیرید، عکس‌های سلفی 7 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند. اما اگر گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید، تصاویر 12 مگاپیکسلی و عریض‌تر ثبت می‌شوند. البته می‌توانید به صورت دستی نیز بین این دو حالت جابجا شوید.
سلفی‌های آیفون 15 پرو مکس از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. جزئیات این تصاویر بالا است و هیچ نویز قابل‌توجهی در آنها دیده نمی‌شود. عکس‌ها دقت رنگ و کنتراست خوبی دارند و گستره دینامیکی نیز وسیع است.
برخلاف بسیاری از گوشی‌های هوشمند که به صورت پیش فرض پوست را کمی صاف‌تر از واقعیت به ثبت می‌رسانند، سلفی‌های آیفون 15 پرو مکس کاملا طبیعی هستند. این گوشی‌ها فقط واقعیت موجود را ثبت می‌کنند و هیچ فیلتری را به صورت پیش فرض اعمال نمی‌کنند.

پرتره

پل به صورت پیش فرض، پرتره‌های آیفون 15 پرو مکس را در حالت 2X ثبت می‌کند. این حالت با دوربین پریسکوپ تله فوتو انجام می‌شود و برش بی‌نهایت دقیقی دارد. پس‌زمینه نیز به طور طبیعی مات می‌شود.
اگر به دنبال بهترین کیفیت پرتره هستید، می‌توانید از حالت 5X استفاده کنید. این حالت با دوربین اصلی انجام می‌شود و کیفیت بسیار بالایی دارد. همه چیز در این تصاویر عالی است، از برش تا عمق پس‌زمینه و میزان جزئیات. دقت رنگ، کنتراست، شارپنس، وایت بالانس و اکسپوژر نیز کاملا صحیح هستند.


فیلمبرداری

آیفون 15 پرو مکس یک پرچمدار همه‌فن‌حریف است که در زمینه فیلمبرداری نیز عملکردی خیره‌کننده دارد. این گوشی می‌تواند با هر چهار دوربین خود در حالت 4K 60fps فیلم‌برداری کند و همه دوربین‌ها از لرزشگیر بسیار عالی برخوردار هستند.
کیفیت فیلم‌های ضبط شده با هر چهار دوربین در یک کلام بی‌نظیر و بی‌رقیب است. جزئیات عالی، شارپنس فوق‌العاده، رنج دینامیکی بسیار وسیع و رنگ‌های بسیار دقیق از ویژگی‌های اصلی این ویدئوها هستند. پردازش فیلم‌ها بسیار طبیعی انجام می‌شود و حتی در لبه‌ها نیز شارپنس بی‌نقصی را شاهد هستیم.
بدون شک هیچ گوشی هوشمندی نمی‌تواند در زمینه فیلمبرداری مانند آیفون 15 پرو مکس عمل کند. این گوشی در هر شرایط نوری، از روز روشن تا شب تاریک، عملکردی عالی دارد. در نور کم نیز می‌توانید فیلم‌هایی عالی با جزئیات زیاد و نویز کم به ثبت برسانید.

اسپیکرهای سری 15 از نسل قبل به ارث رسیده

اسپیکرهای سری 15 از نسل قبل به ارث رسیده
اسپیکرهای سری 15 از نسل قبل به ارث رسیده

اپل در مراسم معرفی آیفون 15 پرو مکس، هیچ اشاره‌ای به اسپیکرهای این گوشی نکرد. دلیل این امر، یکسان بودن اسپیکرهای این گوشی با نسل قبلی بود. این موضوع چندان هم بد نبود، چرا که اسپیکرهای آیفون 14 پرو مکس از نظر میزان صدا و کیفیت، عملکردی عالی داشتند.
آیفون 15 پرو مکس دارای یک اسپیکر در پایین و یک اسپیکر در کنار دوربین سلفی است. این دو اسپیکر به خوبی با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و صدایی متعادل و با کیفیت تولید می‌کنند.
میزان صدای خروجی از این اسپیکرها بسیار زیاد است و می‌تواند فضای بزرگی را پر کند. همچنین، بیس، وکال و تریبل صدا به خوبی تفکیک شده‌اند و صدایی واضح و گوش‌نواز تولید می‌شود.
در مجموع، اسپیکرهای آیفون 15 پرو مکس عملکردی عالی دارند و برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای محتوای ویدئویی، انتخابی بسیار مناسب هستند.

امنیت گوشی آیفون سری 15

امنیت گوشی آیفون سری 15
امنیت گوشی آیفون سری 15

فیس آیدی، سیستم تشخیص چهره اپل، با آیفون X معرفی شد و هنوز هم یکی از بهترین روش‌های قفل‌گشایی گوشی‌های هوشمند است.
فیس آیدی با استفاده از فناوری مادون قرمز، چهره شما را در شرایط نوری مختلف تشخیص می‌دهد. بنابراین، فرقی نمی‌کند که در تاریکی مطلق باشید یا در نور روز، فیس آیدی می‌تواند شما را شناسایی کند و قفل صفحه را باز کند.
فیس آیدی همچنین بسیار ایمن است. احتمال اینکه کسی بتواند با چهره شما قفل صفحه گوشی شما را باز کند، بسیار کم است.

سخت افزار آیفون 15، بی رقیب اما چالش بر انگیز

سخت افزار آیفون 15، بی رقیب اما چالش بر انگیز
سخت افزار آیفون 15، بی رقیب اما چالش بر انگیز

اپل امسال برای اولین بار از تراشه 3 نانومتری A17 Pro در آیفون 15 استفاده کرد. این تراشه دارای 6 هسته پردازنده مرکزی شامل 2 هسته 3.78 گیگاهرتز و 4 هسته 2.11 گیگاهرتزی است و 6 هسته پردازنده گرافیکی را نیز در خود جای داده است.
طبق انتظار، A17 Pro قدرتمندترین تراشه موجود در بازار است، اما در زمینه پایداری با چالش‌هایی روبرو شده است. در ابتدای عرضه، کاربران متوجه شدند که آیفون 15 پرو مکس حین بازی کردن یا استفاده از برخی برنامه‌ها بیش از حد داغ می‌شود. اپل این مشکل را تایید کرد و با انتشار یک آپدیت نرم افزاری، سرعت و قدرت تراشه را محدود کرد تا مشکل داغ شدن برطرف شود.
به احتمال زیاد، اپل در آینده نزدیک با انتشار آپدیت‌های نرم افزاری بیشتر، مشکل داغ شدن را به طور کامل حل خواهد کرد. این امر برای آیفون 15 پرو مکس ضروری است، زیرا این گوشی قرار است بازی‌های سنگینی مانند Assassin’s Creed Mirage و Evil 4 Remake را با کیفیتی مشابه کنسول‌ها اجرا کند.
A17 Pro از Ray tracing سخت افزاری پشتیبانی می‌کند که عملکرد آن را تا 4 برابر سریع‌تر از Ray tracing نرم افزاری می‌کند. این امر برای اجرای بازی‌های با گرافیک بالا ضروری است.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

آیفون 15 با تغییرات قابل‌توجهی نسبت به آیفون های سری قبل عرضه شد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، جایگزینی پورت لایتنینگ با USB-C بود. این تغییر، سازگاری آیفون‌ها را با سایر دستگاه‌ها افزایش می‌دهد.
همچنین، آیفون 15 در مدل‌های معمولی نیز از داینامیک آیلند استفاده می‌کند. این فناوری، ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر به گوشی می‌دهد. در بخش پردازنده نیز، آیفون 15 به چیپست A16 Bionic مجهز شده است. این چیپست، عملکردی سریع‌تر و قدرتمندتر از A15 Bionic ارائه می‌دهد.
در بخش دوربین نیز، آیفون 15 پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. دوربین اصلی این گوشی اکنون دارای سنسور بزرگ‌تر و وضوح بالاتری است. همچنین، دوربین فوق‌عریض نیز بهبود یافته است.
آیفون‌های جدید اپل با بهبودهای مختلف رونمایی شدند، اما برای کاربران ایرانی خبری خوش در کار نیست. طبق اطلاعات موجود، آیفون‌های سری 15 نیز مانند نسل قبلی، مجوز رجیستری دریافت نخواهند کرد. این یعنی آیفون‌های سری 13 همچنان آخرین پرچمداران اپل در ایران خواهند بود.اپل تولید آیفون 13 را تا یک سال دیگر ادامه خواهد داد، اما مدل‌های آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس دیگر تولید نمی‌شوند.
در آینده باید دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. آیا داستان اپل در ایران به پایان خواهد رسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *