آموزش

مقایسه گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

مقایسه گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو

در بازار ایران، گوشی‌های آیفون به دو دسته اکتیو ( Active ) و نات اکتیو ( Not Active ) تقسیم می‌شوند. گوشی‌های اکتیو، گوشی‌هایی هستند که پیش از ورود به ایران، یک بار روشن شده‌اند و مراحل فعال‌سازی اولیه روی آنها انجام شده است. این گوشی‌ها معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به گوشی‌های نات اکتیو دارند. گوشی‌های نات اکتیو، گوشی‌هایی هستند که به صورت کاملا پلمپ وارد مرزهای ایران شده‌اند و هنوز روشن نشده‌اند، این گوشی‌ها قیمت بالاتری نسبت به گوشی‌های اکتیو دارند. در ادامه این مقاله به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟
تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

تفاوت گوشی آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

گوشی‌های آیفون بر اساس وضعیت فعال‌سازی به دو دستهٔ اکتیو و نات اکتیو تقسیم می‌شوند. گوشی‌های آیفون اکتیو، گوشی‌هایی هستند که حداقل یک بار روشن شده و مراحل فعال‌سازی ابتدایی روی آنها انجام شده است. این گوشی‌ها معمولاً به صورت باز شده و فاقد پلمپ به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. گوشی‌های آیفون نات اکتیو، گوشی‌هایی هستند که به صورت کاملاً پلمپ وارد مرزهای ایران شده و به دست مشتری می‌رسند. این گوشی‌ها تا قبل از خرید توسط مصرف‌کننده، روشن نشده و مراحل فعال‌سازی روی آنها انجام نشده است.

شاید این محتوا برای شما مفید باشد : خرید انواع لوازم جانبی اپل

تفاوت اصلی این دو دسته از گوشی‌ها در این است که گوشی‌های آیفون اکتیو به دلیل روشن شدن و فعال‌سازی، قیمت کمتری نسبت به گوشی‌های آیفون نات اکتیو دارند. این تفاوت قیمت به دلیل این است که گوشی‌های آیفون اکتیو از پلمپ خارج شده‌اند و ممکن است در زمان فعال‌سازی، به مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته باشند. در ایران، به دلیل نبود شعبهٔ رسمی کمپانی اپل، گوشی‌های آیفون اکتیو معمولاً از کشورهای همسایه وارد می‌شوند. واردکنندگان آیفون با اکتیو کردن آیفون در خارج از کشور و فعال‌سازی گوشی با اینترنت کشورهای خارجی، تلاش می‌کنند تا محدودیت‌های مربوط به تحریم، شامل حال گوشی نشود.

گوشی‌های آیفون اکتیو و نات اکتیو، هر دو از نظر کیفیت و عملکرد یکسان هستند. تنها تفاوت این دو دسته از گوشی‌ها در این است که گوشی‌های آیفون اکتیو از پلمپ خارج شده‌اند و ممکن است مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته باشند.

ایفون‌های فعال، داستانی از تحریم و تجارت
ایفون‌های فعال، داستانی از تحریم و تجارت

آیفون‌های فعال، داستانی از تحریم و تجارت

به دلیل تحریم‌های آمریکا، اپل به صورت مستقیم محصولات خود را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد. از طرفی، واردکنندگان ایرانی این محصولات را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند. هر کشور محدودیت‌هایی در زمینه صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر دارد. به عنوان مثال، سنگاپور یا چین نمی‌توانند بیش از درصد مشخصی از ایفون‌های ساخته شده برای کشور خود را در اختیار ایران قرار دهند.

اپل از طریق اکتیو شدن گوشی‌ها متوجه می‌شود که این گوشی‌ها برای اولین بار در کدام کشور فعال شده‌اند. به همین دلیل، واردکنندگان مجبور هستند بخش زیادی از ایفون‌ها را در کشور مبدا فعال کنند تا اپل متوجه نشود که این گوشی‌ها به ایران صادر شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا حجم زیادی از ایفون‌ها به صورت اکتیو وارد بازار ایران شوند. به همین دلیل، قیمت ایفون‌های اکتیو نشده در بازار ایران بیشتر است.

گوشی اکتیو یا نات اکتیو، کدام بهتر است؟
گوشی اکتیو یا نات اکتیو، کدام بهتر است؟

گوشی اکتیو یا نات اکتیو، کدام بهتر است؟

پس از درک تفاوت‌های بین گوشی‌های آیفون اکتیو و نات اکتیو، این سوال پیش می‌آید که کدام نوع گوشی برای خرید بهتر است. با وجود این که اکتیو بودن گوشی آیفون به منزله دست دوم بودن آن نیست، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که گوشی مربوطه صرفاً چند دقیقه روشن مانده باشد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند گوشی نات اکتیو را خریداری کنند تا از نو بودن کامل آن مطمئن شوند.

متاسفانه در حال حاضر، هیچ راه حل تضمینی برای سنجش مدت زمان روشن بودن گوشی آیفون از این بابت وجود ندارد. به همین دلیل، اگر جزو افرادی هستید که نمی‌خواهید ریسک کنید، خرید گوشی نات اکتیو را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین، باید توجه داشت که تفاوت قیمتی بین گوشی‌های اکتیو و نات اکتیو چندان چشمگیر نیست و شاید صرفاً ۱۰ درصد باشد.

واردکنندگان گوشی‌های آیفون به دلیل قوانین اپل، مجبورند بخش زیادی از این گوشی‌ها را قبل از ورود به ایران، روشن و فعال کنند. این گوشی‌ها که به «گوشی اکتیو» معروفند، کاملاً نو هستند، اما ممکن است قبل از ورود به ایران، یک بار روشن شده باشند. با این حال، تشخیص گوشی‌های اکتیو از گوشی‌های دست دوم یا استوک، ممکن نیست. به عنوان مثال، گوشی‌های آیفون 13 در سال 1400 وارد بازار ایران شدند. اگر در همان سال، گوشی آیفون 13 اکتیو می‌خریدید، مطمئن بودید که دست دوم نیست. اما اکنون که بیش از 2 سال از عرضه این گوشی‌ها گذشته است، ممکن است گوشی که می‌خرید، دست دوم یا استوک باشد. بنابراین، اگر قصد خرید گوشی اکتیو دارید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید تا از نو بودن گوشی مطمئن شوید. همچنین، بهتر است به سراغ رنگ‌های جدید گوشی‌های اکتیو بروید تا احتمال استوک بودن آن کمتر شود.

در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد خرید گوشی اکتیو یا نات اکتیو، به سلیقه و نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال گوشی کاملاً نو هستید، گوشی نات اکتیو که قیمت بیشتری دارد، گزینه بهتری برای شماست. اما اگر به دنبال گوشی با قیمت مناسب‌تر هستید، گوشی اکتیو نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اکتیو یا نات اکتیو، چگونه تشخیص دهیم ؟
اکتیو یا نات اکتیو، چگونه تشخیص دهیم ؟

گوشی آیفون اکتیو یا نات اکتیو را چگونه تشخیص دهیم ؟

چطور ادعای شرکت فروشنده در مورد نات اکتیو بودن گوشی آیفون را بررسی کنیم؟ خوشبختانه راه حل ساده‌ای برای این کار وجود دارد. رای بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون تنها کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون
بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون
  • به سایت checkcoverage.apple.com مراجعه کنید.
  • در بخش «Support»، روی گزینه «Check Coverage» کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده، شناسه IMEI گوشی خود را وارد کنید. شناسه IMEI در جعبه گوشی یا در تنظیمات گوشی قابل مشاهده است.
  • کد امنیتی را در کادر مربوطه وارد کنید و روی گزینه «Submit» کلیک کنید.

اگر گوشی شما نات اکتیو باشد، عبارت «Please activate your iPhone» را مشاهده خواهید کرد. این عبارت به این معنا است که گوشی شما هنوز فعال نشده است و باید آن را فعال کنید. اگر گوشی شما از قبل اکتیو شده باشد، اطلاعات دیگری مانند تاریخ باقی مانده گارانتی نیز در صفحه نمایش داده می‌شود. در حال حاضر، این تنها راه برای بررسی نات اکتیو بودن گوشی آیفون است. بنابراین، از نصب هرگونه نرم‌افزار شرکت‌های ثالث که ادعا می‌کنند می‌توانند اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی را بررسی کنند، خودداری کنید.

اگر قصد خرید گوشی آیفون اکتیو را دارید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن اقدام کنید. خوشبختانه، در فروشگاه اپل گلشن، محصولات آیفون به صورت نات اکتیو به وفور یافت می‌شود و می‌توانید با خیال راحت گوشی دلخواه خود را خریداری کنید.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی اکتیو و نات اکتیو بودن گوشی های آیفون در مقاله بالا متوجه شدیم که تفاوت اصلی این دو دسته، در نحوه فعال‌سازی آنها است. اگر برای شما مهم است که گوشی حتما نات اکتیو باشد و می‌خواهید از نو بودن حتمی آن اطمینان حاصل کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و آیفون نات اکتیو خریداری کنید. گوشی‌های نات اکتیو معمولاً قیمت بالاتری نسبت به گوشی‌های اکتیو دارند.

از طرفی، اگر اختلاف قیمت موجود برایتان مهم است و خیلی هم وسواس زیادی به روی این که گوشی حتما کاملا نو باشد ندارید، می‌توانید با صرف هزینه کمتر، آیفون اکتیو خریداری کنید. البته همان‌طور که گفته شد، گوشی‌های اکتیو نیز می‌توانند نو باشند، اما این موضوع به طور قطعی قابل تضمین نیست.

بنابراین، در نهایت انتخاب بین خرید آیفون اکتیو یا نات اکتیو، به تصمیم شخصی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید خیالتان را از بابت آکبند بودن آیفونی که خریداری می‌کنید راحت کنید، بهتر است به سراغ آیفون نات اکتیو بروید. اما اگر چاره ای جز خرید آیفون اکتیو ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید. خوشبختانه در فروشگاه اپل گلشن شما می توانید با خیال راحت محصولات اپل را در تمامی زمینه ها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *