اخبار

اپل استور چیست؟ لیست اپل استورهای رسمی در جهان

معرفی اپل استور:آشنایی با این پلتفرم بزرگ و تعداد اپل استورهای رسمی در جهان

فروشگاه اپل استور(به انگلیسی: Apple Store ) (به فارسی: فروشگاه اپل) یک زنجیره از فروشگاه‌های خرده‌ فروشی متعلق به اپل است که توسط همان شرکت اداره می‌شود. فروشگاه اپل یا اپل استور در سال 2001 میلادی توسط استیو جابز تاسیس شد. تعداد اپل استورها در سراسر جهان بیش از 500 فروشگاه رسمی است. سه کشور برتر از نظر تعداد فروشگاه‌ها، ایالات متحده آمریکا، چین و بریتانیا هستند. این فروشگاه‌ها به عنوان نمایندگان رسمی اپل در این کشورها فعالیت می‌کنند و محصولات اپل را به مشتریان ارائه می‌دهند.

اپل استور چیست؟
اپل استور چیست؟

اپل استور چیست؟

فروشگاه اپل یا اپل استور یک زنجیره از فروشگاه‌های خرده‌ فروشی است که توسط شرکت اپل اداره می شود. این فروشگاه‌ها محصولات مختلف اپل را از جمله رایانه‌های شخصی مک، گوشی‌های هوشمند آیفون، رایانه‌های تبلت آیپد، ساعت هوشمند اپل، پخش‌کننده‌های رسانه‌ای دیجیتال تلویزیون هوشمند اپل، نرم‌افزار، و لوازم جانبی اپل و انتخابی از لوازم جانبی شرکت‌های دیگر به فروش می‌رسانند. هدف از تاسیس این فروشگاه ها برقراری ارتباط بهتر با مصرف کنندگان بود. اولین فروشگاه‌های اپل اصلاح شده در ماه مه ۲۰۰۱ توسط مدیرعامل آن زمان، استیو جابز توسعه داده شد.

نحوه ی شکل گیری اپل استور
نحوه ی شکل گیری اپل استور

نحوه ی شکل گیری اپل استور

در دهه ۱۹۹۰، استیو جابز تصمیم به ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی اختصاصی اپل گرفت تا خرده‌ فروشی این شرکت را با تغییر در رابطه با مشتری بهبود دهد. او با جذب مدیران با تجربه، اقدام به ایجاد مدل اولیه اپل استور کرد. در سال ۱۹۹۹، جابز میلارد درکستر، مدیرعامل سابق Gap را به‌عنوان عضو هیئت مدیره استخدام کرد و سال بعد ران جانسون از تارگت به این گروه پیوست. این تیم به رهبری الن مویِر اقدام به تهیه مدل اولیه از اپل استور نمود.

در سال ۲۰۰۱، اپل توانست با افتتاح دو فروشگاه اختصاصی، علیه پیش‌بینی‌ها و با استقبال فراوان مشتریان، موفقیت چشمگیری را کسب کند. در ابتدا رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کردند که اپل شکست خواهد خورد، اما فروشگاه‌های آن بسیار موفق بودند، با عبور از اعداد فروش فروشگاه‌های نزدیک و در عرض سه سال به فروش سالیانه یک میلیارد دلاری ایالات متحده رسیدند و به سریع‌ترین خرده‌فروش در تاریخ شدند که این کار را انجام داد.

امروزه، تعداد اپل استورها به ۵۲۸ شعبه در سراسر جهان افزایش یافته و این فروشگاه‌ها بیشتر به عنوان نقاط برندینگ و جمع‌آوری هواداران اپل شناخته می‌شوند. در حال حاضر، اپل استورها نقش اصلی در فروش محصولات اپل ندارند، ولی هنوز به‌عنوان مکانی برای تجربه محصولات و دریافت پشتیبانی اهمیت دارند. مجموع فروش اپل استورها تا سال ۲۰۱۱ به ۱۶ میلیارد دلار رسیده و این فروشگاه‌ها به‌عنوان یک نماد از موفقیت شرکت اپل در دنیای خرده‌فروشی محسوب می‌شوند.

بررسی اپل استور و تفاوت‌های بارز آن با سایر فروشگاه‌ها
بررسی اپل استور و تفاوت‌های بارز آن با سایر فروشگاه‌ها

بررسی اپل استور و تفاوت‌های بارز آن با سایر فروشگاه‌ها

اصول و مبانی خاص شرکت اپل، از مراحل طراحی تا فروش، در تمام جنبه‌های فعالیت شرکت به‌شکلی هماهنگ وارد می‌شوند. این اصول در طول سال‌ها شکل گرفته و تغییراتی نیز پذیرفته‌اند. استیو جابز، بنیان‌گذار این شرکت، این رویکرد را از لحاظ نگاه به محصولات اپل، در نخستین روزهای تأسیس به وجود آورد و این فلسفه تا به امروز هسته اصلی نگرش اپل به محصولات را تشکیل می‌دهد.

اپل استورها به‌عنوان فروشگاه‌های رسمی اپل نیز با این رویکرد همخوانی دارند و در زمینه‌های مختلف از جمله ظاهر، عملکرد، مکان‌یابی و نحوه ارائه محصولات با دقت بالا نگهداری می‌شوند. هر چند فروشگاه‌های غیررسمی اپل نیز محصولات این شرکت را به فروش می‌رسانند، اما تنها برخی از آن‌ها به‌عنوان اپل استور، به عنوان فروشگاه رسمی اپل شناخته می‌شوند.

کارکنان اپل استور به صورت رایگان به مشتریان مشاوره می‌دهند و به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. آنها همچنین به مشتریان کمک می‌کنند تا محصولات اپل را تنظیم کنند و از آنها استفاده کنند. در فروشگاه‌های اپل استور، مشتریان می‌توانند محصولات اپل را از نزدیک ببینند و با آنها آشنا شوند. آنها همچنین می‌توانند محصولات را با یکدیگر مقایسه کنند و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. فروشگاه‌های اپل استور تجربه خریدی متفاوت را برای مشتریان فراهم می‌کنند. این فروشگاه‌ها سعی می‌کنند تا مشتریان احساس راحتی و لذت داشته باشند.


آنها همچنین سعی می‌کنند تا مشتریان اطلاعات کاملی در مورد محصولات اپل داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیم را برای خرید بگیرند. در مجموع، فروشگاه‌های اپل استور تجربه خریدی متفاوت و جذاب را برای مشتریان فراهم می‌کنند. این فروشگاه‌ها به دلیل طراحی مدرن و زیبای خود، خدمات مشتری عالی و فضای جذاب برای آشنایی با محصولات اپل، مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته‌اند. اپل استورها در ۲۶ کشور جهان، با نظارت مستقیم شرکت اپل، تأسیس شده‌اند و به‌عنوان نماینده رسمی این شرکت در این مناطق فعالیت می‌کنند.

تفاوت اپ استور و اپل استور
تفاوت اپ استور و اپل استور

تفاوت اپ استور و اپل استور

اپ استور و اپل استور اگرچه ممکن است به نظر برسند که مشابه هم هستند، اما در واقع دو مقصد متفاوت برای رفع نیازهای دیجیتال شما می باشند. بنابراین، اگر به تازگی به جامعه اپل پیوسته‌اید، بهتر است این تفاوت‌ها را درک کنید.


فروشگاه اپل (apple store):

  • Apple Store یک بازار فیزیکی و آنلاین است که محصولات اپل را به صورت اختصاصی ارائه می‌دهد.
  • در اینجا می‌توانید جدیدترین محصولات اپل از جمله آیفون، آیپد، مک، ایرپاد، اپل واچ و لوازم جانبی را تهیه کنید.
  • پشتیبانی در فروشگاه اپل شامل خرید محصولات، ارائه پشتیبانی سخت‌افزاری، و حتی مشارکت در کارگاه‌ها و رویدادهای رایگان برای یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود.
  • فروشگاه اپل امکان تبادل یا بازیافت دستگاه‌های قدیمی را نیز فراهم می‌کند.

اپ استور (app store):

  • اگر به دنبال برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی برای دستگاه‌های خود هستید، اپ استور اپل به شما خدمت می‌کند.
  • با بیش از ۲ میلیون برنامه و بازی، مطمئناً برنامه مورد نظر خود را در اینجا پیدا خواهید کرد.
  • اپل به کاربران خدمات جذابی نیز ارائه می‌دهد، از جمله Apple Arcade برای دسترسی به بازی‌های انحصاری و بدون تبلیغات.
  • از طریق اپ استور می‌توانید به اشتراکاتی از جمله Apple TV+، Apple Music و سرویس‌های دیگر دسترسی پیدا کنید.

به طور خلاصه، اگر به دستگاه‌ها و محصولات فیزیکی اپل نیاز دارید، به فروشگاه اپل بروید، اما اگر به دنبال برنامه‌ها و خدمات دیجیتال هستید، از اپ استور اپل استفاده کنید.

نگاهی به توزیع جهانی اپل استورها و تعداد آن‌ها در هر کشور
نگاهی به توزیع جهانی اپل استورها و تعداد آن‌ها در هر کشور

نگاهی به توزیع جهانی اپل استورها و تعداد آن‌ها در هر کشور

اپل ۵۲۸ فروشگاه رسمی در دنیا دارد. سه کشور اول از لحاظ تعداد ایالات متحده آمریکا (۲۷۲ فروشگاه)، چین (۴۵ فروشگاه) و بریتانیا (۴۰) هستند.
شاید آنچه برای مخاطب ما جالب باشد، فروشگاه‌های اطراف ایران باشد. زیرا همان‌طور که گفته شد، در کشور ما اپل استوری وجود ندارد و چیزی تحت‌عنوان اپل استور تهران نداریم. اما در ترکیه سه اپل استور واقع شده و اپل استور استانبول در زورلو سنتر قرار دارد. بعضی از مخاطبان ما درباره اپل استور اربیل عراق سوال داشتند که باید بگوییم در کل عراق اپل استوری وجود ندارد. در امارات متحده عربی نیز چهار اپل استور وجود دارد که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۵ در مرکز خرید امارات در دبی تأسیس شده است. در ادامه فهرست کامل اپل استورها را به تفکیک کشور مشاهده می‌کنید. همچنین مهم‌ترین موارد در یک نقشه نیز به‌نمایش در آمده‌اند.

ردیف کشور تعداد اپل استور
1ایالات متحده آمریکا272
2چین 46
3بریتانیا40
4کانادا28
5استرالیا22
6فرانسه20
7ایتالیا17
8آلمان 16
9اسپانیا11
10ژاپن 10
11 هنگ‌کنگ6
12کره جنوبی6
13سوییس4
14امارات متحده عربی 4
15هلند3
16سوئد 3
17ترکیه 3
18سنگاپور3
19برزیل 2
20 ماکائو2
21مکزیک2
22تایوان 2
23تایلند2
24هند2
25بلژِیک1
26اتریش1
تعدا اپل استور ها در هر کشور
اپل استور
اپل استور

چرا در ایران اپل استور وجود ندارد؟

در حال حاضر، اپل استور در ایران وجود ندارد، و افراد نمی‌توانند مستقیماً از این فروشگاه بهره‌مند شوند. این موضوع دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی:
تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و محدودیت‌های اقتصادی ممکن است باعث شده باشد که شرکت‌های بزرگی مانند اپل، فعالیت‌های مستقیم خود را در این کشور شروع نکنند یا خدمات خود را به شکل عادی در اینجا ارائه ندهند.

مسائل مالی و تجاری:
مسائل مالی و تجاری، از جمله عدم توافق در مسائل مربوط به تسویه حساب‌ها، ممکن است تأثیر منفی بر تصمیم اپل به شروع فعالیت مستقیم در ایران داشته باشد.

تفاوت‌های قوانین و مقررات:
تفاوت‌های در قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیک و حقوق مالکیت معنوی در ایران نسبت به کشورهای دیگر، می‌تواند یک موانع اصلی برای فعالیت اپل در اینجا باشد.

نقص در ساختار بازار:
شرایط بازار و نقص در ساختار تجاری و تکنولوژیک ممکن است بر این امکان تأثیر گذار باشد که اپل به عنوان یک شرکت بین‌المللی در این بازار حضور یابد.

لازم به ذکر است که موانع ممکن است با گذر زمان و تغییرات در شرایط سیاسی و اقتصادی تغییر کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، پیشنهاد می‌شود مستقیماً به اطلاعات رسمی اپل یا اطلاعات مربوط به بازار ایران مراجعه کنید.

اپل استور
اپل استور

کلام آخر

بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل در نظر دارد تا تا سال ۲۰۲۷، ۲۴ فروشگاه جدید را تأسیس نماید و ۲۸ فروشگاه فعلی خود را بازطراحی یا جابه‌جا کند. طبق این گزارش، ۱۵ فروشگاه جدید در منطقه آسیا-اقیانوسیه (که تقریباً یک‌ سوم درآمد اپل از این منطقه را تشکیل می‌دهد و ۱۳۰ میلیارد دلار است) تأسیس خواهد شد، همچنین پنج فروشگاه اپل استور در منطقه خاورمیانه، اروپا و چهار فروشگاه جدید در آمریکا به عنوان بخشی از این برنامه قرار دارند. فروشگاه‌هایی که قرار است تغییر یا جابه‌جا شوند نیز شامل ۱۳ فروشگاه در آمریکا، ۹ فروشگاه در اروپا و شش فروشگاه در آسیا می‌شوند.

میان فروشگاه‌های مهم که اپل در حال مذاکره برای تأسیس آن‌هاست، سه مورد در هند، اولین اپل استور در مالزی، به‌روزرسانی و تغییر فروشگاه اپل در منطقه تاریخی Opera در پاریس، یک فروشگاه در لندن، اپل استوری جدید در میامی و یک فروشگاه اصلی و بزرگ در Jing’an Temple Plaza در شانگهای شامل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *