MacBook Pro 13-inch – MWP72 (2020)

ظرفیت حافظه رم: 16 گیگابایت 3733MHz LPDDR4

ظرفیت حافظه داخلی: 512 گیگابایت SSD

سیستم عامل: Apple Mac OS

اندازه صفحه نمایش: 13.3 اینچ

رزولوشن صفحه نمایش: 2560×1600 پیکسل

صفحه نمایش لمسی: ندارد

پردازنده: 2.0GHz quadcore Intel Core i5

کیفیت دوربین سلفی: 720p

طراحی مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 – نقره ای

مک ‌بوک پرو 13 اینچی 2020 شرکت اپل، با وجود بهره‌گیری از سخت‌ افزار ارتقا یافته و صفحه ‌کلید بازنگری شده، یک عضو قدرتمند و در عین حال مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از خانواده مک ‌بوک پرو به‌ شمار می‌رود. کاربران با خریداری این لپ‌تاپ مالک دستگاهی قدرتمندتر از مک‌بوک ایر 2020 و ارزان‌تر از مک‌بوک پرو 16 اینچی با ابعاد بزرگ‌تر خواهند شد.

خرید مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایاین لپ‌تاپ با ابعاد 15.6 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر و وزن 1.40 کیلوگرم، بسیار خوش‌دست، راحت و سبک بوده و جنس بدنه‌ی آن از آلومینیوم می‌باشد. پوشش خاص این مک بوک که چندان مستعد جذب اثر انگشت نیست، لمس این محصول را بسیار لذت‌بخش کرده است. همچنین لولاهای کوچک و مستحکم این مک ‌بوک پرو، امکان چرخش نمایشگر تا حدود 140 درجه را فراهم می‌سازند و از هرگونه لرزش یا لقی آن حین استفاده از دستگاه در حالت‌های مختلف جلوگیری می‌کنند.

پس از بازکردنِ درِ لپ‌تاپ، آنچه در نگاه نخست جلب توجه می‌کند، تاچ‌پد بسیار بزرگی است که بخش وسیعی از سطح لپ‌تاپ را در اختیار خود دارد. بالای تا‌چ‌پد، کیبورد جادویی (مجیک کیبورد) این مک بوک به‌ چشم می‌خورد. این کیبورد در ظاهر با آنچه پیش‌تر در نسخه‌های مک بوک پرو 13 اینچ 2016 تا مک بوک پرو 13 اینچ 2019 دیده‌ایم تفاوتی ندارد؛ اما از ویژگی کاملا متفاوتی با نام "مکانیزم قیچی" بهره می‌برد. دو طرف کیبورد نیز پنجره‌های مشبک اسپیکر جای گرفته‌اند.

بررسی مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایتفاوت ظاهری این لپ‌تاپ با نسل قبل این است که در این مک بوک تنها 2 درگاه USB 4 وجود دارد. درگاه‌های USB-C را می‌توانید برای شارژ کردن لپ‌تاپ، انتقال اطلاعات و انتقال تصویر به ‌کار بگیرید. این دو درگاه از فناوری‌های تاندربولت 3 (با حداکثر سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه) و نسل دوم USB 3.1 (با حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کنند و با فناوری USB 4 نیز سازگارند. این دو درگاه ها در لبه‌ی سمت چپ جای گرفته‌اند و روی لبه سمت راست شاهد جک 3.5 میلی‌متری هدفون خواهید بود. همچنین مک‌بوک پرو از ماژول Wi-Fi 6 با پهنای باند بالغ‌بر 1.2 گیگابیت‌برثانیه، Bluetooth 5.0 و وب‌کم FaceTime HD با وضوح 720p بهره می‌برد.

برخلاف تفاوت ظاهری کم و ناچیز این مک بوک با نسل گذشته، زیر بدنه‌ی آلومینیومی آن تفاوت چشم‌گیری مشاهده می شود. M1، نخستین عضو از خانواده‌ی تراشه‌های مک، در دل نسل جدید مک بوک پرو 13 اینچی، مک بوک ایر و مک مینی و بعد از آن در مک بوک پرو 14 اینچی 2021 و مک بوک پرو 16 اینچی 2021 قرار گرفته است. این لپ‌تاپ در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای به‌ فروش می‌رسد.

صفحه نمایش مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 – نقره ای

صفحه نمایش مک‌بوک پرو 2020 M1 مانند چند نسل قبلی، از نمایشگر IPS رتینا برخوردار است و همچنان یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای لپ‌تاپ به حساب می‌آید. پنل 13.3 اینچی IPS با نسبت تصویر 16:10 و رزولوشن 1600×2560 پیکسل، تصاویر را با تراکم 227 پیکسل در هر اینچ به نمایش درمی‌آورد تا همه‌ چیز را جذاب و چشم‌نواز ببینید.

نمایشگر مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایهمانند دیگر محصولات اپل، نمایشگر مک‌بوک پرو 13" M1 هم در نمایش رنگ‌ها دقت فوق‌العاده‌ای دارد. این نمایشگر فضای رنگی استاندارد sRGB را به ‌طور کامل و فضای رنگی وسیع DCI-P3 را تا 98.2 درصد و با 25 درصد رنگ‌های بیشتر که شامل طیف‌های زنده‌تر سبز و قرمز می‌باشند، پوشش می‌دهد. این همان چیزی است که تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا نیاز دارند. صفحه نمایش مک بوک پرو 13" 2020، به لطف فناوری True Tone دمای رنگ را بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند تا طبیعی‌تر به چشم بیایند. همچنین حالت Night Shift برای کاهش فشار وارد بر چشم ازطریق فیلتر رنگ آبی، در منوی تنظیمات نمایشگر موجود است.

حداکثر روشنایی نمایشگر این لپ‌تاپ به 500 نیت می‌رسد که برای مشاهده محتوا در اکثر شرایط نوری کافی است. نور کاملاً یکنواخت در تمام سطح صفحه توزیع شده و هنگام تماشای ویدیو در محیط تاریک، نشت نور از لبه‌ها را نخواهید دید. سنسور نور هم بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند تا روشنایی صفحه با نور محیط هماهنگ شود.

تراشه M1 در مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 – نقره ای

مک‌ بوک پرو جدید اپل با تراشه M1 تصور شما را از سرعت، قدرت و استقامت لپ‌تاپ تغییر می‌دهد. این تراشه را می‌توان آغازگر نسل تازه‌ای از پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی دانست که حتی توانایی تغییر مسیر دنیای تکنولوژی و سرنوشت شرکت‌های اینتل و AMD را هم دارد. طبق گفته‌ی اپل، تراشه‌ی M1 بهترین عملکرد CPU به ‌ازای هر وات و سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌ی دنیا را در دل خود دارد و عملکرد شگفت‌انگیزی را در زمینه‌ی یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) به ‌نمایش می‌گذارد. این تراشه اکنون در نسل‌های جدید مک بوک جای گرفته و با سیستم‌های خنک‌کننده‌ی متفاوت، به آن‌ها قدرت می‌بخشد.

تراشه مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایM1 که نخستین تراشه‌ی 5 نانومتری در دنیای کامپیوترهای شخصی به‌حساب می‌آید، 16 میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد. اپل تراشه‌ی M1 را نخستین SoC (سیستم‌-روی-‌چیپ) برای خانواده‌ی مک معرفی می‌کند؛ زیرا علاوه بر پردازنده‌های CPU و GPU، از ماژول‌هایی همچون موتور پردازش عصبی، پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) و کنترلر تاندربولت/USB 4 بهره می‌برد. از سوی دیگر ماژول DRAM نیز به‌ همراه تراشه‌ی M1، داخل یک پکیج قرار گرفته است و در دسترس تمام پردازنده‌های داخل تراشه قرار دارد.

تراشه‌ی M1، ترکیب 4 هسته‌ی قدرتمند Firestorm با فرکانس 3.2 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی کم‌مصرف Icestorm با فرکانس 2.06 گیگاهرتز را به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد. هسته‌های Firestorm و Icestorm به ‌ترتیب از 12 و 4 مگابایت کش اشتراکی L2 بهره می‌برند. در تراشه‌ی M1 مجموعه‌ی ماژول‌ها به حدود 12 مگابایت کش سطح سیستم نیز دسترسی دارند.

اپل ادعا می‌کند M1 از سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌ی دنیا بهره‌مند است. عکس‌های گرفته شده از این تراشه نشان می‌دهند که مساحت پردازنده‌ی گرافیکی بخش زیادی از سطح تراشه‌ را در اختیار خود دارد. پردازنده‌ی گرافیکی M1 از 8 هسته‌ی گرافیکی با توان محاسباتی 2.6 ترافلاپس (2.6 تریلیون عملیات‌برثانیه روی اعدادی با ممیز شناور FP32) بهره می‌برد و به‌گفته‌ی اپل از پسِ پردازش هم‌ زمان 24576 ترد و رندر 41 میلیارد پیکسل‌ بر ثانیه برمی‌آید. همچنین این تراشه، واحد پردازش عصبی 16 هسته‌ای به ‌کار رفته در A14 را نیز در بطن خود دارد؛ پردازنده‌ای که در امور مبتنی ‌بر هوش مصنوعی از جمله شناسایی تصاویر کارایی دارد و براساس ادعای اپل می‌تواند بالغ‌ بر 11 تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد.

دیگر مشخصات مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 – نقره ای

باتری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تراشه M1 و البته معماری ARM، بهینگی و مصرف پایین انرژی است. طبق گفته‌ی اپل، این تراشه‌ با یک ‌چهارم مصرف انرژی، به عملکرد CPU جدیدترین تراشه‌ی PC دست می‌یابد. کوپرتینونشین‌ها ادعا می‌کنند که مک ‌بوک پرو 13" M1 می‌تواند تا 17 ساعت وب‌گردی و 20 ساعت پخش فیلم 1080p همراه کاربر باشد. این لپ‌تاپ از باتری 58.2 وات ‌ساعت (5103 میلی‌ آمپر ساعت) بهره می‌برد و به‌ همراه شارژر 61 واتی با کابل USB Type-C به ‌فروش می‌رسد.

 

مجیک کیبورد

کیبورد مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایمک بوک پرو 13" 2020 دارای صفحه کلید جادویی جدیدی است که اولین بار در MacBook Pro 16 inch 2019 قرار گرفت. در این لپ‌تاپ مکانیزم قیچی با 1 میلی‌متر فضای خالی بین دکمه‌ها، تجربه‌ی یک تایپ سریع، راحت و بی صدا را به‌ کاربر هدیه می‌دهد. مجیک کیبورد تقریباً بی‌نقص است و تایپ متن‌های طولانی را، به عملی لذت‌بخش تبدیل می‌کند. دکمه‌ها فاصله خوبی از یکدیگر دارند و با مقاومت کافی، تا ارتفاع مناسبی فرو می‌روند. نور پس‌زمینه‌ی کلیدها نیز توزیع یکنواختی دارد که امکان کار آسوده‌تر با دستگاه در محیط‌های تاریک را فراهم می‌کند.

 

تاچ بار

یکی از ویژگی منحصر به فرد لپ تاپ‌های مک بوک پرو، تاچ بار (Touch Bar) یا نوار لمسی بالای کیبورد است. تاچ بار در حالت اصلی 12 کلید Function یا همان f1 تا f12 را به شکل لمسی نمایش می‌دهد؛ بسیاری از نرم‌افزارهای سیستم عامل مک (macOS) با این فناوری شخصی‌سازی شده‌اند و شما می‌توانید با استفاده از تاچ بار کارهای زیادی را به سرعت انجام دهید.

تسریع انجام عملیات ساده مانند ادیت تصاویر، جابه‌جایی بین عکس‌ها، استفاده از ایموجی‌ها در چت و جابه‌جایی بین تب‌های مرورگر از ویژگی های تاچ بار است. همچنین در نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی و تدوین صدا و ویدیو هم می‌توانید بخشی از نوار ابزار خود، مانند خط زمانی فیلم یا پالت رنگی خود در طراحی، به تاچ بار منتقل کنید. در نسل‌های قبلی مک بوک پرو، در بالای کیبورد شاهد ردیف یکپارچه نوار لمسی بودیم ولی در Apple MacBook Pro 2020 کلید esc در سمت چپ و کلید Touch ID در سمت راست، از تاچ بار جدا شده‌اند و به شکل کلیدهای فیزیکی روی پنل داخلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند.

 

ترک‌پد

ترک پد مک بوک پرو 13 اینچ رتینا با تاچ بار مدل MYDC2 2020 - نقره ایکمی پایین‌تر از کیبورد، ترک‌پد بسیار بزرگ مک‌بوک پرو خودنمایی می‌کند که درمقایسه‌ با ترک‌پد نسل سوم، 46 درصد مساحت بیش‌تری دارد و بخش چشم‌گیری از محل استراحت دست را در اختیار دارد. این ترک‌پد از Force Touch پشتیبانی کرده که می‌توانید از آن برای اجرای دستورهایی مانند عقب یا جلو کشیدن فیلم در آیتونز و مرور کوتاه یک فایل در فایندر و حتی به‌ عنوان صفحه ترسیم حساس به فشار استفاده کنید. ترک‌‌پد مک بوک 13" 2020 فضای بسیار مناسبی برای اجرای ژست‌های حرکتی چند انگشتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای آن به ‌نرمی صورت می‌پذیرد و تأخیر بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس بسیار ناچیز است.

 

بلندگو و میکروفون

در تمام نسل‌ها، اسپیکرهای مک‌بوک پرو همواره در دسته‌ی بهترین‌ها قرار داشته‌اند که مک‌ بوک پرو 13 اینچ M1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال بلندگوهای این MacBook Pro به نسبت نسل گذشته تغییراتی داشته‌اند. طبق ادعای اپل، بلندگوهای آن قادر به پخش صدای استریو گسترده‌تری (Wide Stereo Sound) بوده و همچنین قابلیت پشتیبانی از کیفیت صدا دالبی اتموس (Dolby Atmos) را دارند.

اپل اسپیکرهای مک‌بوک پرو را در دو طرف کیبورد قرار داده و ادعا می‌کند که با اتصال مستقیم آن‌ها به منبع تغذیه، نقطه‌ی اوج فرایند تقویت صدا را بهبود داده است تا بدین ترتیب کاربران حرفه‌ای بتوانند در هر موقعیتی به میکس صدا یا ویرایش ویدئو بپردازند.

در مک بوک پرو 2020 همانند نسل قبلی، برای دریافت صدای ورودی از 3 میکروفون داخلی با نسبت سیگنال به نویز بالا استفاده شده است. در این لپ‌تاپ چینش میکروفون‌ها تغییر کرده تا بهترین خروجی را در این نسل برای ضبط صدا داشته باشند؛ به طوری که اپل آن‌ها را هم‌سطح تجهیزات استودیویی می‌‌داند.

 

Rosetta 2

اپل برای اجرای نرم‌افزارهای x86 لایه‌ی مترجم Rosetta 2 را به‌ کار می‌گیرد. این برنامه در واقع اپ‌های اینتل را ترجمه کرده و به اپ ARM تبدیل می‌کند. بعد از نصب Rosetta 2 برای نخستین بار، می‌توانید به ‌راحتی اکثر اپ‌های مورد نیاز خود را روی مک‌بوک پرو M1 نصب کنید.

ابعاد

30.4 × 21.2 × 1.5 سانتی متر

برند

Apple

رنگ
سیمکارت

ندارد

وزن

1.4 کیلو گرم

جنس بدنه

آلومینیوم

pa_پشتیبانی-از-زبان-فارسی

دارد

منو فارسی

ندارد

نوع

Retina با تکنولوژی True Tone

اندازه

13.3 اینچ

تعداد رنگ

پشتیبانی از میلیون‌ها رنگ در بازه P3

GPU

Intel Iris Plus

CPU

2.0GHz quad-core Intel Core i5

سیستم عامل

macOS

حافظه داخلی

512GB SSD

pa_-ram

1065

حافظه RAM

16GB 3733MHz LPDDR4X

دوربین اصلی

720p FaceTime HD camera

pa_پورت-انتقال-دیتا

دارای دو پورت Thunderbolt / USB 4 با پشتیبانی از: شارژ کردن DisplayPort تاندربولت 3 (حداکثر 40 گیگابایت در ثانیه) USB 4 (حداکثر 40 گیگابایت در ثانیه) USB 3.1 Gen 2 (حداکثر 10 گیگابایت در ثانیه)

بلوتوث

Bluetooth 5.0 wireless technology

GPS

ندارد

NFC

ندارد

وای فای (WiFi)

802.11ax Wi-Fi 6 wireless networking IEEE 802.11a/b/g/n/ac compatible

pa_-wifi

1045

جک 3.5 میلی متری

دارد

pa_-3-5

644

تکنولوژی FaceID

ندارد

pa_-faceid

869

تکنولوژی TouchID

دارد

pa_-touchid

1046

پورت HDMI

ندارد

pa_-hdmi

1047

pa_اقلام-همراه-کالا

آداپتور برق 61 وات USB-C کابل شارژ USB-C (2 متر)

pa_

0

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مک بوک پرو 13 اینچ M1 2020 ظرفیت 16/512 گیگابایت نقره ای مدل MWP72”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *